![]() ![]() |
Jedličkův ústav a školy – kvalitní bezbariérová škola, která ucelenou rehabilitací připravuje děti a mládež s tělesným postižením k integraci do života. |
![]() |
Jedličkův ústav a Mateřská škola a Základní škola a Střední škola, V Pevnosti 4, 128 41 Praha 2,
tel.: 241 083 233, e-mail: jus@jus.cz, IČO: 70 87 31 60, Tento web s cookies nepracuje. |
Do všech koutů Jedle - 1. díl
Škola
Právě jste začali číst první díl seriálu, který se vám pokusí postupně představit Jedli z různých pohledů. Možná si říkáte, že ji přece znáte. Určitě ano, ale všichni svým vlastním způsobem. Každý děláme především svou práci a nemáme často možnost sledovat dění na druhém konci našeho vcelku rozlehlého „dvora“. Vždyť se nás tu potkává na dvě stě padesát zaměstnanců a sto devadesát klientů! Ruku na srdce, máte všichni přesnou představu o tom, co dělá třeba ten, kdo si dnes náhodou přesedl při obědě k vašemu stolu? Jak praví klasik, „každá práce je nám platná,“ takže je určitě fajn něco se o sobě vzájemně dozvědět. Teprve jako mediální koordinátor jsem si totiž začal uvědomovat, kolik se toho tady každý den děje. A já o mnohém do té doby neměl ponětí.
Začnu ve škole, protože ji znám coby učitel nejlépe. Dnes mi prosím odpusťte trochu té subjektivity. V příštích dílech se budu spíš vyptávat ostatních zaměstnanců. Na úvod trocha statistiky (nenechte se odradit): V tomto školním roce je mezi námi 41 učitelů při počtu 34,08 úvazku. K ruce mají celkem 19 asistentů na 12,2 úvazku. To znamená, že jen do výuky se zapojuje 60 lidí, což činí prakticky čtvrtinu ze všech pracovníků Jedle. Jejich rukama letos projde 152 žáků a studentů. Vzdělávají se přitom na těchto školách: Mateřská škola speciální pro děti s poruchami řeči – je od nás trochu odtržená, protože sídlí na Pankráci v ulici Sevřená Práce učitele Učitelům lidé občas závidí, že mají kratší pracovní dobu, dlouhé prázdniny atd. Na druhou stranu se jedná o práci, která dokáže člověka psychicky hodně vyčerpat. V Jedli máme sice málo početné třídy a neřešíme tu stejné problémy jako na běžných školách, syndrom vyhoření si tu ale dokáže najít živnou půdu zase z jiných důvodů. Např. rozpor mezi tím, co máme naučit a jaké jsou možnosti našich žáků. Nejeden učitel v Jedli si občas posteskne, že ambice studenta (či jeho rodiče) značně převyšují jeho reálné schopnosti. Pokud jde o tu pracovní dobu a prázdniny, není to tak jednoduché. Pracovní doba je 22 vyuč. hodin týdně na ZŠ a 21 vyuč. hodin na SŠ. K tomu ještě patří dozory na chodbách, konzultační hodiny a suplování. Učitelé však především pracují i doma, v době prázdnin si berou dovolenou a pokud jim došla, musí přijít do školy bez žáků. Školní rok jim začíná o týden dřív, během kterého připravují učebny a všechno papírování. To jsem vždy z hloubi duše nesnášel. Největší odpovědnost v tomto ohledu leží na třídních učitelích. Být, či nebýt třídní, to je velký rozdíl! Vyplňujete třídní knihu, třídní výkazy, honíte omluvenky, nedochvilné žáky a roztržité kolegy, aby vám doplnili chybějící položky. Píšete vysvědčení, komunikujete s rodiči, svoláváte týmy atd., atd. Zkrátka mnohem víc starostí navíc. Práce asistenta Hlavní výhoda učitelství je podle mého názoru obrovská pestrost a pocit smysluplnosti práce. Nikdy se nenudíte, každý den je jiný. Máte velkou tvůrčí svobodu, hodina je vždy jen ve vaší režii. Jak si jí připravíte, takovou jí máte. A ta radost, když se opravdu povede! Někdo si myslí, že škola je v rámci Jedle svět sám pro sebe. Nebudu mu to vyvracet, má pravdu. Stejně jako jsou svět sám pro sebe dílny, Tapky, ekonomický úsek, autodoprava atd. Je to přirozené. Každé to místo má svého ducha, atmosféru, úkoly a lidi, kteří je tvoří. Podstatné je, že se tyto světy prolínají a spojují ve fungující celek.
Autor: Radek Musílek poslední aktualizace 07.11.2010 ![]() |